24/7 streaming

For mange er direktesending av video en løsning som oftest brukes til å kringkaste korte serier eller begivenheter.

Samtidig som flere «kutter kabelen» vil etterspørselen for direktesendinger øke betydelig.

Det er derfor mange bedrifter går over til lineær videoproduksjon eller bedre kjent som 24/7 direktesendinger.

Over-the-top media tjenester kort fortalt er en media tjeneste som går direkte til kunde via Internettet og forbikjører kabel-tv, kringkasting og satellitt-TV bedrifter.

I denne artikkelen vil vi gå over hva «over-the-top (OTT) går ut på og hva du bør gjøre for å forsikre deg på at din 24/7 sending går smertefritt.

Økende forbruker trend

I følge Statista vil tallet av husholdninger som ikke betaler for tradisjonelle tv-tjenester stige til 46.6 millioner. Spesielt de siste årene har streaming generelt sett en stor økning i tallene.

Netflix med 200 millioner abonnenter – 28 millioner nye brukere i fjor, med nesten 16 millioner nye brukere de første månedene i 2020. YouTube har 2 milliard aktive månedlige brukere. Disney+ lanserte i november 2019 og siden den har de fått inn 87 millioner abonnenter over hele verden. Det betyr at litt under enn et år, har de blitt mer populære enn Hulu som har 38.8 millioner abonnenter, Peacock 22 millioner og CBS All Access 17.9 millioner, lagt sammen.

Med strømmegiganten Netflix på tronen med 200 millioner, er den eneste realistiske konkurrenten for øyeblikket Amazon Prime Video som har mer enn 150 millioner abonnenter. Men siden medlemskapet er festet til den grunnleggende Amazon Prime abonnementet, er det vanskelig å si hvor mange av de er det som virkelig benytter seg av Prime Video. På tredjeplass kommer den kinesiske dominante kjempen iQIYI med over 105 millioner abonnenter.

Viktige egenskaper for en livestreaming plattform

Ovenfor ser vi data fra Nielsen Media Research. Her ser vi hva brukerne av video streaming plattformer syns er viktige egenskaper.

Ovenfor ser vi data fra Nielsen Media Research. Her ser vi hva brukerne av video streaming plattformer syns er viktige egenskaper.

Hvordan gjøre en 24/7 direktesending

La oss først se på noen få nødvendigheter og hvordan du kan gjøre opplevelsen til seerne så sømløst som mulig.

Velg den rette plattformen

For å lansere en 24/7 direktesending, trenger du først en online video platform (OVP). En OVP fungerer som en vert og leverer ditt innhold til dine seere. OVP’er kan også tilby verktøy for sikkerhet, betalingsløsninger, analyse, API tilgang for personlig tilpasning.

Siden ikke alle OVP’er gjør det mulig for 24/7 direktesending, bør du være sikker på at du velger en løsning som gjør dette mulig og passer for deg.

En annen ting du bør tenke på er 24/7 brukerstøtte. En overraskende mengde med plattformer tilbyr ingen brukerstøtte eller i ugunstige tider. Med direkte lineære sendinger kan det oppstå problemer når som helst på dagen, så du bør velge en OVP med brukerstøtte for å være sikker på at du får hjelp når du trenger det.

Ta i betraktning båndbredde kostnader

24 timers direktesending kan bruke opp en stor mengde båndbredde, fort. Derfor er det viktig å se på kostnader i forbindelse med båndbredde bruk hos din OVP.

Det finnes en stor variasjon på priser og pakker hos de forskjellige plattformene som er der ute. Noen med ubegrenset data, men høy pris. Dette kan gjøre den endelige kostnaden høyere enn en plattform med konkurransedyktige per-GB priser.

Se etter en plattform som er veldig informativ og se etter rabatterte båndbredde pakker som passer for deg.

Utforsk utstyrskrav og overflødighet

24 timers direktesendinger introduserer nye utfordringer når det kommer til utstyr. Du trenger en video encoder, kamera, og annen maskinvare som håndterer 24 timers direktesendinger.

Du bør også sjekke at din datamaskin og all programvare er oppdatert og stabilt, før du starter en direktesending. Krasjing og omstart er uakseptabelt.

På grunn av disse kravene bør du tenke på å investere i profesjonelt utstyr som er laget for høyere toleranse og som passer for 24 timers direktesendinger.

Du bør også iverksette overflødighet i ditt system. En slags backup. For eksempel hvis ett kamera eller encoder slutter å fungere, så har du allerede en backup som er klar til å byttes.

Planlegge og produsere innhold

Nøkkelkomponenten i prosjektet er selvfølgelig, innholdet. For at du skal lage innhold av høy kvalitet for ditt publikum, er dette noe du bør planlegge.

Det er vanligvis to tilnærminger: Kringkaste direktesending fra studio eller annen lokasjon. Eller kringkaste tidligere innspilt video.

Begge tilnærmingene er bra. Men dette krever også en del arbeid og planlegging før direktesendingen. Tidligere innspilt innhold er lettere å kringkaste. Du kan spille av en MP4 fil for eksempel.

Tjene penger på din direktesending

Det er flere måte å tjene inntekt på. Det beste ville vært reklame. Reklame genererer enorm inntekt og er den minste kompliserte ruten å ta.

Du kan også opprette en «Paywall» på ditt innhold. Slik at du kan tjene inntekt på abonnement, pay-per-view eller donasjoner.

Begge er lukrative metoder på inntekt. Abonnementsbasert inntekt kan være lurt om du planlegger å direkte sende en serie av begivenheter som for eksempel en sportsbegivenhet eller lignende.

Konklusjon

Alle med litt teknisk kunnskap eller villighet til å lære kan relativt enkelt begynne med streaming. Dette er fortsatt en ganske ny industri og det er store muligheter med gaming, sport, utdanning, underholdning, politikk, nyheter og så videre.

Hvis du er klar for å begynne, så vil vi foreslå å ta i bruk løsningen vår.

Bestill en demo og prøv den selv!

 
 

Lær enda mer om live streaming

Forrige
Forrige

Skal du arrangere et Webinar?

Neste
Neste

Lav forsinkelse